Z czym kojarzy nam się słowo "religia"? Słowa,
jakie często przychodzą nam do głowy to: wyznanie, wiara, kościół, ale też
niektóre mniej doktrynalne, takie jak: zasady, przynależność, przekonania oraz
ograniczenia. Często mówimy o religii właśnie w kontekście zbioru zasad i
przekonań, które ją tworzą, i wynikających z nich ograniczeń. Natomiast
nowoczesność związana jest z antytradycjonalizmem, postępem, pluralizmem,
wolnością. Stoi więc na kursie kolizyjnym z religią, która mocno wiąże się z
tradycjonalizmem i czasem nawet jest przeciwna wszelkim nowoczesnym zmianom a
nawet postrzegana jest jako czynnik hamulcowy postępu. Dlatego też wiele osób
uważa, że warunkiem rozwoju państwa jest świeckość.
Kepel w
"Zemście Boga" polemizuje z tą tezą, pisząc o odrodzeniu się wielkich
religii w latach 70-tych dwudziestego wieku. Opisuje sytuację
polityczno-społeczną w krajach m.in. Afryki Północnej i Azji Wschodniej, która
była przyczyną renesansu wspólnot religijnych
(w przypadku tych krajów – wspólnot islamskich). Gwałtowny wzrost zainteresowania religiami i
powrót wielu osób do wiary wiązał się z kryzysem nowoczesności. Ludzie byli
sfrustrowani ówczesną władzą, niezadowoleni z niespełnionych obietnic polityków,
rozczarowani nowoczesnością. Sytuacja ta została wykorzystana przez muzułmanów,
którzy chcąc zachęcić mieszkańców do swojej wspólnoty, ofiarowali darmową
edukację, materiały edukacyjne czy ubiór. Ukazywali tą wspólnotę jako ucieczkę
od nieudolnej władzy i ratunek dla biednych ludzi, gdyż wraz z pomocą
materialną dawali im też poczucie przynależności i bezpieczeństwa.
Kepel twierdzi
więc, że ruchy religijne to swego rodzaju "bękarty nowoczesności".
Podobną sytuację odnaleźć możemy we współczesnej Polsce. Po
II wojnie światowej w kraju panowała bieda, ludzie byli pozbawieni majątków i
źli na ówczesną władzę. Kościół katolicki "zaopiekował się" nimi,
przygarnął pod swoje "skrzydła". Za przykład może posłużyć Radio
Maryja - organizacja, która zajmuje się
nie tylko audycjami radiowymi, ale również organizowała i nadal organizuje
spotkania Stowarzyszenia Rodzin Radia Maryja, na których ludzie mogą się
spotkać nawzajem, porozmawiać ze sobą, z gwarancją, że zawsze zostaną
wysłuchani i zrozumieni. Co roku organizuje też pielgrzymki na Jasną Górę i
spotkania wiernych, a nawet zjazdy miłośników Radio Maryja w Toruniu.
W przypadku
wspólnoty Rodzin Radia Maryja możemy mówić o dużym sukcesie wspólnoty
religijnej w skali kraju. Jest on potwierdzeniem tezy Kepla dotyczącącej
"odrodzenia się" tego typu wspólnot. Należy pamiętać jednak, że jest
to jeden z wielu przypadków i podobnych potwierdzeń moglibyśmy we współczesnym
świecie odnaleźć jeszcze więcej.
Komentarze
Prześlij komentarz