Przejdź do głównej zawartości

Sukces wspólnoty religijnej na tle tezy Kepla.

Z czym kojarzy nam się słowo "religia"? Słowa, jakie często przychodzą nam do głowy to: wyznanie, wiara, kościół, ale też niektóre mniej doktrynalne, takie jak: zasady, przynależność, przekonania oraz ograniczenia. Często mówimy o religii właśnie w kontekście zbioru zasad i przekonań, które ją tworzą, i wynikających z nich ograniczeń. Natomiast nowoczesność związana jest z antytradycjonalizmem, postępem, pluralizmem, wolnością. Stoi więc na kursie kolizyjnym z religią, która mocno wiąże się z tradycjonalizmem i czasem nawet jest przeciwna wszelkim nowoczesnym zmianom a nawet postrzegana jest jako czynnik hamulcowy postępu. Dlatego też wiele osób uważa, że warunkiem rozwoju państwa jest świeckość.
    Kepel w "Zemście Boga" polemizuje z tą tezą, pisząc o odrodzeniu się wielkich religii w latach 70-tych dwudziestego wieku. Opisuje sytuację polityczno-społeczną w krajach m.in. Afryki Północnej i Azji Wschodniej, która była przyczyną renesansu wspólnot religijnych  (w przypadku tych krajów – wspólnot islamskich).  Gwałtowny wzrost zainteresowania religiami i powrót wielu osób do wiary wiązał się z kryzysem nowoczesności. Ludzie byli sfrustrowani ówczesną władzą, niezadowoleni z niespełnionych obietnic polityków, rozczarowani nowoczesnością. Sytuacja ta została wykorzystana przez muzułmanów, którzy chcąc zachęcić mieszkańców do swojej wspólnoty, ofiarowali darmową edukację, materiały edukacyjne czy ubiór. Ukazywali tą wspólnotę jako ucieczkę od nieudolnej władzy i ratunek dla biednych ludzi, gdyż wraz z pomocą materialną dawali im też poczucie przynależności i bezpieczeństwa.
    Kepel twierdzi więc, że ruchy religijne to swego rodzaju "bękarty nowoczesności".
Podobną sytuację odnaleźć możemy we współczesnej Polsce. Po II wojnie światowej w kraju panowała bieda, ludzie byli pozbawieni majątków i źli na ówczesną władzę. Kościół katolicki "zaopiekował się" nimi, przygarnął pod swoje "skrzydła". Za przykład może posłużyć Radio Maryja  - organizacja, która zajmuje się nie tylko audycjami radiowymi, ale również organizowała i nadal organizuje spotkania Stowarzyszenia Rodzin Radia Maryja, na których ludzie mogą się spotkać nawzajem, porozmawiać ze sobą, z gwarancją, że zawsze zostaną wysłuchani i zrozumieni. Co roku organizuje też pielgrzymki na Jasną Górę i spotkania wiernych, a nawet zjazdy miłośników Radio Maryja w Toruniu.

    W przypadku wspólnoty Rodzin Radia Maryja możemy mówić o dużym sukcesie wspólnoty religijnej w skali kraju. Jest on potwierdzeniem tezy Kepla dotyczącącej "odrodzenia się" tego typu wspólnot. Należy pamiętać jednak, że jest to jeden z wielu przypadków i podobnych potwierdzeń moglibyśmy we współczesnym świecie odnaleźć jeszcze więcej.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Michael Foucault- Nadzorować i karać. Narodziny więzienia.

Michael Foucault- Nadzorować i karać. Narodziny więzienia. Publikacja Michaela Foucault wydana ok. 1993r w ogólnikowym skrócie traktuje o transformacji metod sądzenia i karania na przestrzeni XXVIII i XIX w. jako przykład stawiająć panujący wówczas system penitecjarny we Francji. Czytamy o tym, jak sposób wymierzania kary, na przestrzeni całkiem nedługiego okresu 75 lat, z  drastycznych i krawych oraz bardzo często długich  egzekucji, będącymi niegdyś "spektaklem" ku uciesze zebranej wokół gawiedzi i jednoczeście przestrogą dla nich, aby to oni nie znaleźli się nigdy w podobnej sytuacji, diametralnie zmienia się w trwający kilka chwil moment wykonania kary śmierci. Całkowicie odeszło się od schematu widowiska. Bolesne i długie zadawanie bólu skazańcowi przeobraziło się w trwającą kilka chwil i praktycznie bezbolesną egzekucję. Jak pisze sam autor myślą przewodnią książki jest ukazanie "korelatywnej historii współczesnej duszy i nowej władzy sądzenia; genealogii współ

Choroba, jako metafora.

 Na przestrzeni lat  istota pojmowania i klasyfikacji zjawiska chorób wielokrotnie ulegała zmianie. Zaczęto badać aspekty, które są przyczynami niepokojących objawów, poczynając od „zwykłych” czynników biologicznych i chemicznych, a kończąc nawet na tych, które mają charakter społeczny, czy behawioralny, tj. wywołane np. niezdrową dietę, niską aktywność fizyczną. Po stwierdzeniu źródeł, dolegliwości zgrupowano i utworzono ich międzynarodową listę. Temat chorób, zarówno fizycznych jak i psychicznych, oraz związanego z nimi bólu i cierpienia jest uniwersalnym motywem wykorzystywanym w literaturze, a także kinematografii. . Choroby i związane z nimi następstwa są nierozerwalną częścią ludzkiej egzystencji. Jednym z głównych przykładów wykorzystania zjawiska epidemii jako motywu literackiego jest powieść Alberta Camusa pt. „Dżuma”. Utwór przedstawia nam wydarzenia dziejące się w  mieście w północnej Afryce. Autor nie zdradza nam faktycznej daty historii opisanej w książce. Przytac

Zygmunt Bauman Nowoczesność i Zagłada.

Zagłada narodu żydowskiego to aberracja, choroba naszej cywilizacji, coś co nie miało prawa bytu, a jednak stało się to w czasach nowoczesności, ponieważ według Baumana było jego pełnoprawnym produktem. Niemcy - ojczyzna Bacha, Mozarta czy Wagnera, naród nauki i muzyki stał się miejscem narodzin antysemityzmu. Jak to możliwe, że w społeczeństwie nowoczesnym, świadomym, w kraju dysponującym wszystkimi atrybutami nowoczesności w zaawansowanym stadium jego cywilizacyjnego rozwoju i szczytowej fazie rozkwitu kultury mogło dojść do ludobójstwa na około 6 minionach europejskich żydów? Państwem ogarnęła propaganda antyżydowska, człowiek człowiekowi stał się wilkiem. Wielka akcja propagandowa oskarżająca Żydów o pasożytnictwo, roznoszenie zarazków, wyzysk, demoralizowanie i niszczenie narodów, wśród których zamieszkują, przedstawiła Żydów jako tkankę chorobowa toczącą Niemcy oraz cały świat. Elementy umożliwiające zagładę: -nowoczesna ideologia (patrzenie na świat w sposób